Diskusjonsøvelser
Om våre diskusjonsøvelser
Faglig grunnlag:
Alle våre øvelser bygger på metodehefte: Diskusjonsøvelse, fra DSB - Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Diskusjonsøvelse
En diskusjonsøvelse er en øvingsform der alle deltakerne samles i ett felles rom.
Diskusjonsøvelser gjennomføres ikke i sanntid, så vi kan bruke lang tid på utfordrende minutter.
Øvingsformen gir stort læringsutbytte, samtidig som den kan avdekke mangler i rutiner og prosedyrer.
Hensikten med diskusjonsøvelse
Hensikten med øvingsformen er gjennom diskusjon finne de beste løsningene på en lokal problemstilling.
Planlegging av øvelsen
I forkant vil det være en dialog med skole - for å finne et godt case
Tidsbruk: Fra 1 til 4 timer
Antall deltagere: 4 til 30 deltagere
Fra Praksi: Øvingsleder, som leder øvelsen.
Oppbygging av våre diskusjonsøvelser
Oppdelt i ulike faser.
Fase 1: Forberedelser.
Møte med skolens ledelse 1-2 uker før øvelsen skal gjennomføres hvor vi kartlegger:
-
Hensikt - hvorfor vi vil øve?
-
Hvilke scenarier er aktuelle?
-
Rammer for øvelsen - tidsramme, sted, antall deltagere, areal for øvelsen
Skriving av "Forhistorien"
-
Ut fra valgte scenarier lager vi en dreiebok med en forhistorie.
-
Forhistorien er en beskrivelse av en situasjon med lokal forankring. Dette har skjedd på vår skole i tiden før hendelsen. Under øvelsen kan vi få mer om forhistorien som innspill fra øvingsledelsen.
-
Forhistorien kan strekke seg over dager eller måneder
-
Eksempel for "Forhistorie": Vi bygger en tidsakse:
-
2 mnd siden: Det er oppstått en konflikt mellom noen av våre elever og ungdommer fra en annen bydel. Dette har ført voldsepisoder på et kjøpesenter og trusler mellom grupperingene.
-
1 mnd siden: Politiet blir kjent med konflikten.
-
I går kl 18:00: En av våre elever stakk en fra den andre gjengen med kniv.
-
I går kl 23:00: Den skadde ble skrevet ut fra legevakten.
-
01:00: Trusler om hevn mot våre elever på sosiale media.
-
Alt det som har skjedd de siste 2 mnd er ukjent for oss.
-
Nå: 4. time starter mens en fremmed bil parkerer utenfor skolen, i bilen sitter 4 unge menn.
-
Her starter øvelsen. Videre hendelser blir formidlet av øvingsledelse.
Fase 2: Gjennomføring av øvelse
Eksempel på oppstart av øvelse:
Presentasjon av øvelsen
-
Hensikt
-
Forhistorie
-
Fakta
-
Roller
-
Innføring i "Proaktiv tilnærming"
Diskusjon
med case normalt 5 – 10 case som henger sammen og bygger videre på "Forhistorien"
For hvert case:
-
Hvert case blir presenter
-
Det blir stilt 1 - 5 spørsmål
-
Grupper 2-3 ansatte får diskutere spørsmålene i 1-3 minutter
-
Øvingsleder oppsummerer, og vi kan bli enige om f.eks nye rutiner, eller finne felt vi mangler rutiner på
Evaluering i plenum
•Hva har vi lært i dag?
•Hva er det viktigste vi må ta tak i?
•Hva fungerte godt med øvelsen?
•Hva kan ha vært gjort bedre?
Fase 3: Etterarbeid av øvelse
Praksi utarbeider sammen med skolen
-
Rapport
-
Tiltaksliste