Gruppe diskusjon
Beredskapsgruppe og ansatte

Dette kurset øver hele organisasjonen i krisehåndtering.

Vi oppnår en god forståelse av egen rolle, og forståelse for andres roller i en krise.

Innhold
  1. Proaktiv kriseledelse​

    • Hvordan og hvorfor handler vi proaktivt?​​

  2. Samhandling med nødetatene

    • Når skal en ringe politiet​?

    • Hva forventer politiet av skolen?

    • Hvordan opptrer nødetatene på skolen?

  3. Lokalt planverk

    • Tiltakskort, om de finnes​

    • Andre planer som er lagt

  4. Øving på relevant case med utgangspunkt i lokale forhold. ​

  5. Evaluering av læringsutbyttet​

Momenter vi skal øve på
  • Mobilisering av beredskapsgruppe

  • Intern kommunikasjon i krise

  • Rektor som kriseleder

  • Lærer som klasseleder i krise

  • Ekstern kommunikasjon i krise

  • Samhandling med politi

  • Proaktiv tilnærming

  • Etter akutt fase – hvordan komme tilbake til normaldrift?

Mål​
  1. Trygge ansatte på at skolen at de kan håndtere en krise

  2. Dyktiggjøre og trygge rektor på at hun/han kan fylle rollen som akutt kriseleder.

  3. Dyktiggjøre og trygge lærere på at de kan fylle rollen som akutt kriseleder i klasserommet. 

  4. Lære alle ansatte:

    • proaktiv tenking

    • samhandling politiet

Ung lærer foreleser
Gjennomføring
  1. Vi diskuterer vi oss gjennom de ulike hendelser som oppstår.

    • Hva skjer i beredskapsgruppen?

    • Hva skjer i klasserommet med hendelsen?

    • Hva skjer i klasserom som ikke er direkte berørt?

  2. Felles evaluering:

    • Hva gikk bra?

    • Hvilke forbedringspunkter har vi?   

Praktiske rammer
  1. Beredskapsgruppe og alle ansatte samlet i et lokaler, sitter i homogene grupper

  2. Øvelse tar ca 2 timer

  3. Praksi stiller med 1 eller 2 øvingsledere

  4. Øvelsen drives via en PPT på storskjerm

  5. Noe diskusjon i plenum og noe i grupper

Case​

1. Alternativ 1 VGS: Det dukker opp en ekstern trussel i skolens lokaler som oppsøker et klasserom for å true og utøve vold mot en av våre elever. Det er konflikt mellom to ungdomsmiljøer, og skolen blir arena for hevnoppgjør.

2. Alternativ 2 Grunnskoler: Far som har miste rett til samvær med egne barn oppsøker skolen for å hente eget barn. Far har utøvd vold mot barnets mor, anses som psykisk ustabil og kan ha en voldelig adferd