møte2.PNG
Beredskapsgruppe og ansatte

 

Denne øvelsen er en TO i EN øvelse hvor vi får øvet hele organisasjonen.

Vi oppnår en god forståelse av egen rolle, og forståelse for andres roller i en krise.

MÅL
  • Trygge ansatte på at skolen kan håndtere en krise

  • Dyktiggjøre og trygge rektor på at hun/han kan fylle rollen som akutt kriseleder.

  • Dyktiggjøre og trygge lærere på at de kan fylle rollen som akutt kriseleder i klasserommet. 

  • Lære alle ansatte:

    • proaktiv tenking

    • samhandling politiet

ORGANISERING OG GJENNOMFØRING
  1. ca 1 uke før øvelse: Planleggingsmøte via telefon/Teams med skolens administrasjon. Hensikt:

    • Kartlegge hvilke senarier som er mest aktuelle

    • Avklare rammer for øvelsen, som antall, tidspunkter osv.

  2. 1-2 dager før øvelsen sender vi ut øvelsesdokumenter slik at rektor og beredskapsgruppe kan forberede seg på casen som kommer. Øvingsleder fra Praksi deltar via telefon/Teams på en gjennomgang. Det er viktig å ha en operativ beredskapsgruppe som kan trygge personalet på at de kan lede oss gjennom en krise. 

  3. Under øvelsen diskuterer vi oss gjennom de ulike hendelser som oppstår.

    • Hva skjer i beredskapsgruppen?

    • Hva skjer i klasserommet med hendelse?

    • Hva skjer i klasserom som ikke er berørt?

  4. Felles evaluering:

    • Hva gikk bra?

    • Hvilke forbedringspunkter har vi?   

CASE
  • Alternativ 1 VGS: Det dukker opp en ekstern trussel i skolens lokaler som oppsøker et klasserom for å true og utøve vold mot en av våre elever. Det er konflikt mellom to ungdomsmiljøer, og skolen blir arena for hevnoppgjør.

  • Alternativ 2 Grunnskoler: Far som har miste rett til samvær med egne barn oppsøker skolen for å hente eget barn. Far har utøvd vold mot barnets mor, anses som psykisk ustabil og kan ha en voldelig adferd. 

MOMENTER VI SKAL ØVE PÅ
  • Mobilisering av beredskapsgruppe

  • Intern kommunikasjon i krise

  • Rektor som kriseleder

  • Lærer som klasseleder i krise

  • Ekstern kommunikasjon i krise

  • Samhandling med politi

  • Proaktiv tilnærming

  • Etter akutt fase – hvordan komme tilbake til normaldrift?

PRAKTISK RAMMER PÅ ØVELSEN
  • Beredskapsgruppe og alle ansatte samlet i et lokaler, sitter i homogene grupper

  • Øvelse tar ca 2 timer

  • Praksi stiller med 1 eller 2 øvingsledere

  • Øvelsen drives via en PPT på storskjerm

  • Noe diskusjon i plenum og noe i grupper